Most Mehmed-paše Sokolovića
Most Mehmed-paše Sokolovića (Stari most u Višegradu) nalazi se u gradu Višegradu blizu granice između Bosne i Hercegovine i Srbije
i predstavlja jedno od najmonumentalnijih djela arhitekture koja je
nastala u razdoblju od 15. do 19. vijeka u Bosni i Hercegovini. Most Mehmed-paše Sokolovića je nacionalni spomenik Bosne i Hercegovine.
Most je
izgrađen u periodu od 1571. do 1577. godine, na mjestu gdje je put
povezivao Bosnu sa Carigradom iznad rijeke Drine (tzv. "Carigradska džada"). Izgradnja mosta povjerena je najvećem turskom graditelju, Kodža Mimar Sinanu, dvorskom arhitekti i vrhovnom graditelju Carstva, jednom od najvećih arhitekata svijeta. Zadužbina je Mehmed-paše Sokolovića, velikog vezira trojice sultana ( 1565.-1579. godine ) – Sulejmana Veličanstvenog, Selima II i Murata III.
Za ovaj most se zna da je popravljan oko 1664. godine, zatim 1875.,
1911. i 1939 te 1940. godine. Pri povlačenju Austrijanaca iz Višegrada
1914. godine, razoreno je jedno okno, a slijedeće godine srpska vojska
prilikom napuštanja Višegrada je razorila još jedno. Takvo stanje mosta
se zadržalo do 1939. godine kada je doveden u ispravno stanje. Od 1915.
do 1939. godine na porušenom dijelu mosta stajala je željezna
konstrukcija preko koje se odvijao saobraćaj. Prilikom povlačenja
Nijemaca u oktobru 1943. godine i taj je dio razoren.
Višegradska ćuprija. Slika napravljena nakon rušenja jednog dijela ćuprije u 1. Svjetskom ratu, jesen 1914. god. |
Sredina mosta, nazvana kapija-sofa, je bila proširena i ubrzo je
postala popularno sastajalište za ljude iz Višegrada i okolice, jedno
relaksirano stanje koje je još uvijek tipično za današnju Tursku i većinu Balkana.
Roman Ive Andrića "Na Drini ċuprija", za koji je pisac dobio i Nobelovu nagradu
i koji je preveden na mnoge svjetske jezike, je baziran po historiji
ovog mosta. Roman je kroz historiju mosta prikazao i historiju
cjelokupnog podneblja i mnoge značajne dogadjaje u vezi sa mostom.
Dio mosta preko rijeke čini jedanaest lučnih otvora, od kojih je
krajnji otvor uz desnu obalu oslonjen na dva podzida sa najmanjim
rasponom od 5,20 m. Ostalih deset lučnih otvora raspona su od
10,70-14,80 m. Most leži na devet velikih kamenih stubova širine
3,50-4,00 m i dužine oko 11,50 m. Na lijevoj obali krajnji otvor se
oslanja na ugao mosta kojim prelazi u rampu. Širina kolovoza na mostu
iznosi 6,00 m. Ogradni zidovi su debljine 60 cm, i njihova dužina iznosi
179,44 m. Pristupna rampa je široka oko 6,60 m sa ogradama i dužine je
oko 120,00 m. U rampi su četiri lučna otvora, jedan veći na uglu (širine
4,50 m) i tri manja iznad potoka koji se ulijeva u Drinu. Lukovi su
klasični prelomljeni lukovi sa relativno malim ekscentricitetom centara
(cca 1,0 m, a svoda debljine 85 cm) čime se približuju polukrugu.
Kamen za zidanje mosta sječen je u mjestu Banja, oko 5 km niz desnu obalu rijeke Drine.
Na sredini ovog mosta stajala je drvena kula za koju se ne zna vrijeme
nastanka, a koja je porušena 1886. godine. Kula je predstavljala
stražarnicu ispod koje je bio prolaz, a koji se zatvarao jakim hrastovim
vratima sa obje strane. Na kuli se nalazilo nekoliko malih topova
zvanih šibe. Na mostu su se nalazila dva tariha u stihovima sa uklesanim
godinama – na prvom 971.-/1571ć., a na drugom 985./1577. Most je izdržao
nekoliko velikih poplava, od kojih je najveća ona iz 1896. godine, kada je nivo rijeke Drine bio 1,60 m iznad mosta.
Stubovi, svod i čeoni zidovi izvedeni od sedre sa lokaliteta majdan Višegradske
banje. Pojedini kameni blokovi vezani su željeznim klamfama zalivenim
olovom. Nad čeonim zidovima, u ravni nivelete kolovoza, je profilisani
vijenac (od sedre visine 30 cm) na kojem leži masivna kamena ograda.
Šesti stub je sa plastičnom obradom. Na uzvodnoj strani, sa trokutaste
osnove prelazi stepenasto u pravougaono proširenje, koje nosi slijepi
portal sa tarihom-natpisom. Na nizvodnoj strani su poligonalne osnove
stepenasto prelaze u pravougaono proširenje na kojem je sofa za
sjedenje. Služi namjenjenoj svrsi do danas.
Most Mehmed-paše Sokolovića je trenutno najugroženiji nacionalni
spomenik Bosne i Hercegovine. Stabilnost mosta ugrožena je
neispunjavanjem uvjeta sadržanih u zapisniku Komisije za tehnički prijem
Hidroelektrane Višegrad i nezakonitim radom hidroelektrane. Rad hidroelektrane je izazvao rast nivoa vode rijeke Drine
koja je povećala opterećenje na nosive stubove mosta dok erozija dijela
mosta ispod vode prijeti rušenju cijelog mosta. Zbog nedostatka
finansijskih sredstava nije bilo redovnih opravki mosta u zadnjih
nekoliko decenija. Most Mehmed-paše Sokolovića je također upisan i na
listu 100 najugroženijih spomenika svjetske baštine od strane World Monuments Fund (Fond svjetskih spomenika) organizacije .
Greška za godinu prvog tariha nije 971 već 979 hidžeretska. Dragiša Savić.
OdgovoriIzbrišiGreška za godinu prvog tariha nije 971 već 979 hidžeretska. Dragiša Savić.
OdgovoriIzbriši